Fiskern er en evig historie om to fortapte karer som bruker alt for mye tid på det de kan best. Det startet i det små men interessen utviklet seg uten at vi klarte å se det selv. Til slutt var det umulig å benekte fakta, det alle andre kunne se. Nettopp, at vi er fiskegale!

Følg med på vår jakt etter de største eksemplarene, specimen fiskene som skyr rampelyset. Ingen arter kan føle seg trygge når Fiskern er ute med stanga.

Linker:

Øysteins fiskedagbok

NM i sportsfiske

Januar-mai    Resten av året     Klikk her for 2010

25.05.11 » Forbedring av flue persen

2440 gram og hele 67 cm.

13.05.11 »  Nok en pers på flue!

av Thomas KK

I dag var det Øystein sin tur til å kreve en intern rekord på flue. Aspen er på plass og etter en sprek bifangst i form av ei 2 kilos gjedde, spruta det vann i alle kanter der flua til Øystein befant seg. En kort men intens fight seinere lå en 2,32 kg tung asp i håven!

Nå har jeg en eneste arbeidsoppgave de neste ukene, og det er å gjenerobre rekorden!

Grattis allikevel!

9.05.11 »  Stam satsing med fantastisk bifangst

av Øystein B

Her kommer bilde av min nye pers på vederbuk, Utrolig deilig å endelig lykkes, var tross alt tredje sesongen med hard satsing for å bikke 2kg.

4 mai var dagen og resultatet på dagens 2 beste fisker kommer her.

Vederbuk 2100 gram og 53 cm

Det som skulle til denne sesongen var stam satsinga med Andre.

Hadde det ikke vært for denne mannen hadde jeg nok sittet langs glommas bredder den dag i dag og drømt om ett flott eksemplar.

Nå kan jeg ta en pause i vederbuk satsinga og heller konsentrere meg om andre spennende arter. Men att det blir noen flytebrød turer i sommer, ja det er helt klart. Skal lure en på flue også.

Her er årets første stam, som jeg fikk like etter vederbuken på bilde over.

9.05.11 » Storfisk!

av Thomas KK

Ring meg!!! Fort!! - Sto det på facebook etter at Bertelsen hadde lagt igjen 4 ubesvarte anrop på telefon min torsdag 5 mai. Jeg visste at han hadde vært på et sted som er kjent for levere stor Gjørs til tider, men det tallet jeg så for meg imens det ringte i øret var ikke i nærheten av realiteten..

Ø: Heeey!

T: Halla! Harru tatt morra til alle Leiras smågjørs nå?

Ø: Njaa, veel.. Hva har du gjort i dag a?

T: Lest, hvor stor var'n a?

Ø: Lest ja.. Nei, altså, du skal høre det atte.. Det var fint vær i dag..

T: Ja det ække kult å sitte inne da nei, men har du fått no fisk ell? Er det ikke gjørs? Eller er det asp!?

Ø: Neei.. Ikke asp.. Jeg så et rådyr i dag da!

Sånn gikk samtalen ei stund til jeg ble drittlei og nesten la på.

T: Kom til saken a din dust! (nesten riktig sitert)

Ø: Hva sier du hvis jeg sier at jeg tok en gjørs på 7440kg og 91 cm i dag a?

T: Mange rare ord etterfulgt av gratulerer og slikt som passer seg i en sådan anledning!

Vi kan trygt si at det har løsna for storfiskern av oss. Gjeddepersen forrige uke, 2 kilos grensa på vederbuk etter det, årets første stam og nå en gris av en gjørs!

Jeg bøyer meg i støvet, bukker og nikker. Gratulerer og klorer meg fast i minnene om gjedda forrige helg. Jeg må bare nagle en eksamen først og så er storasp på flue som gjelder!

Men for all del, nå er det ett lag som regjerer NM i sportsfiske ferskvann, og gjett hvem!

1.05.11 » Gjeddekalas!

av Thomas KK

I helga var leiken i ferd med å gi seg, og vi var ute med fluestenger og båt etter storeglefs i Øyeren!

Etter en termos med kaffe på veien nedover Glommas bredder måtte vi på med vaderne og dra båten et godt stykke over 30 cm vann før vi ankom godplassen. Der sto det to karer langs land og denga med sluk. Vi kunne se dem ta et par smågjedder imens vi rigga stenger og tok de første kasta. Vinden gjorde så vi ikke kunne se noen jag, men med ståltrua og tålmodigheten til en munk så kasta vi blindt rundt båten i ett kjør. Etter hvert var det en del fotgjengere som gikk rundt og kasta langs sivet uten de store resultatene.

Plutselig sto stanga til Øystein i en kjempebue og en solid rekordfisk (på flue vel å merke) kjempa for livet i andre enden av snøret. Etter hardt press fra Øystein kom en 112 cm lang utgytt krokodille ombord i båten med et sikkert gjellegrep. Vekta stoppa på 7,48kg, noe som er smått for ei gjedde på den lengden, uten at dette la noen demper på gleden over å knuse persen på flue med over 5kg!

Jeg var glad på min makker sine vegne, men også grønn av misunnelse. Trua ble ikke akkurat mindre stål, og en drøy time seinere var det min tur til å rope ord som man kun hører når bøyen går ned i korken på en kjepp av ei fluestang! Fisken gikk og stanga ned i bånn en periode før den viste seg i et par heftige svev. Etter rutinert assistanse fra Øystein lå nok ei rekordgjedde på matta i båten. 102 cm og 7,58kg var ikke akkurat kjipt med tanke på at dette var min største fisk noensinne, attpåtil tatt på flue!

Øystein tok så fram jerkstanga mens jeg bare satt i båten og lot inntrykkene synke inn.

Det tok ikke veldig lang tid før ei ny småpen gjedde på 5,5kg lå i båten. 2-1 i Øysteins favør og nå måtte jeg sette i gang igjen for å tette luka. Resten av dagen bar preg av mislykka tilslag på tilsynelatende grove gjedder og vi bestemte oss for å stikke innom ei spennende vik på veien hjem utpå kvelden.

Det første vi så var ei gjedde på tokt langs sivkanten. Vi telte til 3 og slapp snøret likt midt i trynet på den. Ingen respons. Nytt kast. Snøret til Øystein hekta seg og kastet ble kort, mens jeg strakk flua helt inn i sivet på 30 cm grunt vann. Gjedda på 5,5kg kasta seg over den digre flua mi som ikke likner på noe som helst og ga fra seg en vill kamp i solnedgangen.

Nå hadde vi landa 4 brukbare gjedder med ei samla vekt på 26kg! Ikke feil det for to karer som hadde pers tatt på flue på 2kg før denne magiske dagen.

Dagen etter var vi enda tidligere ute og starta der vi avslutta på lørdagen. Vi kunne se gjedder som svømte rundt og jaga småfisk, men ingen ville ta. Vi dro videre til gromplassen, men nå var det 3 båter som lå og duppa akkurat der vi var dagen før. Vi måtte pent ta på vaderne og tusle rundt imens båtfolket dro inn den ene smågjedda etter den andre. Etter hvert stakk de andre og vi kunne fiske akkurat hvor vi ville, men det ble kun en 2kilos på meg og et par mislykka tilslag. Deriblandt en skikkelig basse som steg opp i overflata og klipte fortommen til Øystein tvers av uten at han engang kjente det.

Vi opplevde alle 4 årstider denne dagen uten det store resultatet men det gjorde ingen verdens ting med den store opplevelsen vi hadde i sekken fra lørdag 30 april!

29.04.11 » Meitefisket i april

Årets første vederbuk satt på første forsøk 4 april

Årets første brasme kom opp i nitelva 17 april

Hadde besøk av Remi og fruen nylig, han fikk vederbuk og dama fikk en pen brasme. Ellers var vi og Tore å testet duppen etter mort og laue, kunne ikke fryse alt denne gangen. Hadde i garantert i overkant av 350 fisk den siste turen, så de fleste fikk friheten tilbake. Kjekt med keepnet.

Ellers har det ikke kommet opp noen nye rekorder bortsett fra ny personlig rekord på mort fra Nitelva.

435 gram 35 cm

Gleder meg til å satse specimen mort en gang i fremtiden.

Har hatt noen turer etter stor stam også, men har ikke lykkes enda. Men den kommer, man må bare ha trua også skal jeg kaste hvitløkspastaen og lage meg en ny ostepasta.

28.04.11 » Den siste tiden

av Øystein B

I det siste har det vært mye satsing og fint vær. De flotte specimen eksemplarene har ikke funnet frem til agnet og de resternde fiskene har vært vanskelige de også. Men nye observasjoner, litt forskning og tilslagene er nå på plass.

Dagene etter ny personlig rekord på ørret den 15. januar, har det som skippern har skrevet vært lakesatsning for min del. Jeg er knall fornøyd med alle erfaringene jeg har gjort meg og de nye plassene og metodene jeg har forsøkt meg på.  Resultanene på selve fisket har vært magert, mengder med små lake har latt seg lure på mitt nye forsøk med en hair-rig agnet med hovedsaklig makrell. Men også mort, sik, røye, abbor, hork og ørret.

Jeg prøver hele tiden å forbedre mitt fiske og samtidig gjøre dette så skånsomt som overhode mulig for fisken.

På isen har jeg fisket mest med jigghode agnet med makrell og dette syntes jeg fungerte så bra att det også har blitt testet på gjedde og abbor fiske. Noe som viste seg å fungere like bra som balanse enkelte plasser.

Noen godbiter

Lys fin lake fra Rånåsfoss

Mørk og mystisk lake fra dypet i Bingsfoss

Har satset en del kort turer etter storgjedda i år uten å lykkes. Men det gjør ingen ting, det er deilig å bare vite att man har prøvd.

3 april, mørket forandres til lys og de fleste mennesker ligger å sover grytidlig om morgenen

Det begynner å lukte vår og første turen etter gjedde og sik ble meget vellykket og fortjener derfor en liten rapport.

Tore begynner å bli redd for att turen har gått i vasken, jeg tar nemlig ikke telefonen. Har nemlig sittet oppe hele natten og gjort stikk motsatt av hva alle erfaringer tilsier. Laget avanserte rigger!

"Det enkle er ofte det beste men når hodet jobber på spreng fra morgen til kveld og det eneste jeg ser når jeg lukker øynene er mystiske innsjøer som er fulle av drømme fisk. Da får jeg jo nesten bare la noen av ideene for å fange en av dem bli til virkelighet"

Men etter att Tore hadde lagt igjen ubesvart anrop nummer 8 så fikk jeg endelig liv i skrotten og kom meg opp av senga. Etter litt somling og fomling grunnet én følelse av sirup i øynene kommer vi oss endelig av gårde til der hvor gjeddene er så store att de går på land og et ku. (monsen)

Taktikken for meg var og ismeite med 2 stenger og fiske aktivt med mormyska agnet med maggot etter siken. Tore hadde sild i fin fin størrelse og det var ingen ting å si på utførelsen av de perfekte gjedde taklene. Så trua var på topp når jeg slapp agnet ned i det klare vannet.

Både jeg og Tore er utrolig fasinert over kikkfiske fra isen, skremmer sikkert litt fisk fra tid til annen da vi til stadighet roper ut om fisken som nesten tok agnet eller den store som svømte rett under nese tippen. Sola steiker og absolutt alt er perfekt denne dagen. Både gjedder og sik biter villig.

Ny pb på sik 580 gram og 41 cm

Dagens første gjedde 3980 gram og 81 cm

Vi ligger som 2 guttunger og spreller med beina i været da Tore plutselig roper KILOSFISK! Jeg bruker nok 3 sekunder for å komme meg ut av det fascinerende hullet og river med meg avkrokningsmatta og er på vei bort til Tore.

I det jeg dro til meg matta registrerte jeg att den nokså nylig innkjøpte mobilen min som ble lagt på avkrokningsmatta forsvinner med ett plopp.  Jeg biter i meg skuffelsen og fokuserer på det som er viktig.

Jeg kommer akkurat tidsnok bort og Tore begynner umiddelbart med den dansen som mange sportsfiskere kjenner igjen. (Den som kommer helt av seg selv dansen) Tore får musikk til dansen for ett dobbelthugg er ett faktum, i det Tore fikk fisken opp på matta hadde nemlig gjedde nr 2 for dagen hevet seg over en fristende sild. Jeg bruker nok 10 sekunder bort til den hylende nappvarsleren, grunnet avkrokningsmatte med fisk. Sekunder senere kjører jeg fisk mens Tore øser vann med isborr beskytteren ned i avkrokningsmatta. Gjedda var også berget og vi hadde nå ett utrolig fascinerende fiskedam i matta med både rovfisk og byttefisk.

Vi jobber effektivt, får tatt noen bilder, sjekket vekt og lengde på disse flotte fiskene. Mens vi snakker om hvor sinnsykt kult vi hadde det. Og ler litt av uhellet med mobilen. Siken til tore veier 980 gram og gjedda jeg holder her veier 4260 gram og var den største av 3 gjedder jeg fikk denne dagen.

Flaket av en touch telefon seilet jo selvfølgelig ut på enda dypere vann, men merkelig nok klarte jeg etter 30-45 min og plassere en krok i den eneste lille inngangen på telefonen. Utrolig flaks for nå fikk jeg sim kort og minnekortet tilbake med alle bildene og tlf numrene. Men det utrolige er att mobilen etter noen dagers tørking på stuebordet er i daglig bruk igjen. Jeg må av den grunn anbefale Nokia n8. En mobil som filmer i hd og tar flotte bilder i 12 mp + att den i noen tilfeller tydeligvis overlever å ligge på 3 meters dyp over en lengre periode. Mulig jeg får noen problemer etter hvert da det kan irre litt på elektronikken der inne. Men den fungerer i hvert fall utmerket nå.

Takker Tore for en fantastisk tur og gratulerer så mye med ny personlig rekord på sik.

30.03.11 » Satsing

av Thomas KK

Øystein har tatt ei lake på 2560g nå i mars, selv om gjeddefiskinga har gått hardt ut over lakesatsinga. Nesten hver dag den siste tia har gått med i Nitelva etter storeglefs, som Øystein kaller 10+ gjedda. Tore har hatt dagskiftet, mens Øystein har hatt kveldsskiftet, uten så mye som ei lita gjedde.

Sist lørdag via jeg hele dagen til å bli med kara på isknusing og kasting etter storeglefs med kun en voldsom solforbrenning i belønning.

Det er tydeligvis tregt i elva om dagen, men vi gir oss ikke ennå.

Varmere tider er i fremmars og vi skal være der den dagen det smeller!

NM: Team FFF har dratt fra og leder med 17 poeng.

2 plass er nederlag, så denne luka skal tettes!

Øystein isknuser

26.02.11 » Planer for sesongen

av Thomas KK

Bertelsen bryr seg ikke om forfryste fingre og istapper i barten. Det gjør egentlig ikke jeg heller, men når kulda herjer som verst frister det mest å oppnå dette med ski under beina. Nå om dagen er jeg enten i Tryvann eller på skolebenken, mens Øystein er ute å fisker på fritida.

Selv om det blir lite fisking, så er jeg flink til å holde motet oppe med planer og drømmer om neste sesong.

I flere år har jeg hatt en fantasi om å taue digre maller opp av Ebro elva i Spania. I år føler jeg det er på tide.

Etter en gjennomtenkt tale var ikke Øystein vondt å be og planlegginga er nå i gang!

Det er ikke bare malle/karpefiske som står på agendaen i år. Store gjedder, norske karper, større asp, storørret på flue og ikke minst drøyere abbor er noen av målene. Ambisjonene er høye, optimismen stor og jeg ser fram til isen går!

Om noen har verdifull erfaring eller tips om Ebro så tas alt imot med takk!

22.02.11 » Team Gullbust leder NM!

av Thomas KK

Tore har vært på tokt i Glomma med lake i siktet. Reven dro like gjerne i land en på 2800g og en på 1720g, noe som resulterte i en foreløping 1. plass for laget med 48 poeng. 6 poeng bak ligger Team FFF og på den tredje finner vi MEK-shits and giggles med 22 poeng.

Tores basse på 2800g

2.02.11 » Oppdatering på NM!

av Thomas KK

Skog fleska like gjerne til med to røyer i Skogseid som inntok 1. og 2. plass på lista, med henholdsvis 5,5 og 5,36 kg!

Dermed kan Team Gullbust i skrivende stund skilte med 1., 2. og 4. plass på røyelista og 1. plass på ørretlista, tilsammen 36 poeng på laget!

Jeg sier grattis og keep up the good work gutta!

NB: Øystein har starta opp lakesatsinga. Han valgte en utradisjonell plass i Glomma her om dagen og hadde et vilt utras som det lukta storørret av.

Dessverre brukte han en enkeltkrok som ikke ville feste seg i fiskekjeften..

Skog med den største røya på 5,5kg

26.01.11 » Øystein på lag i NM. Lakesatsing i februar.

Thomas KK

Øystein har alliert seg med Tore Svendsen og Øystein Skog for 2011 sesongens NM i sportsfiske.

NM består av 6 hoveddeler: ferskvann lag, saltvann lag, ferskvann individuell og saltvann individuell, samet rovfiske og microfiske.

Team Gullbust som Øystein representerer har fått en kickstart på sesongens konkurranse med et prakteksemplar av en ørret (Øystein) og ei respektabel røye fra Skogseid (Tore).

Øystein sin ørret ligger på førsteplass både på lagdelen og i kategorien rovfiske. Vel og merke så er dette eneste innmelding ved skrivende stund, men vi får håpe den står seg til isen går på Mjøsa..

Ellers så er det i Øysteins planer å ta en lakesatsning i februar. Satsingen vil foregå primært i Glomma men også i diverse kjente og mindre kjente storlakevann rundt på østlandet.

Målet er å bikke 3kg og kjenner jeg gutten rett så er ikke det umulig!

NM arrangeres av Avkroken Fiske og resultatsidene finner du her: http://script-it.no/nmsportsfiske/default.asp?id=4&k=1

Tore med røye på 3488g

Øystein med ørret på 4280g

15.01.11 » Drømme runnet?

av Øystein B

Det hele startet på jobben, da en arbeidskolega fortalte meg om en hytte oppi traktene hvor jeg og Rage var i fjor for å fiske lake. Det tok vell ca 10 min før mannen var overtalt og vi søkte avspasering på kommende fredag. Torsdag rett etter jobb, bar det av sted etter ett lite besøk på Jessheim for å handle diverse. Siden det var meldt både kuldegrader og snøvær kunne vi ikke gjøre annet en å handle mat og snacks for 5-6 personer. I tilegg spiste vi en bedre middag på elg-kroa på Elverum.

Var jammen godt vi handlet mye snacks, da vi ankom hytta var det 26 – og jeg som hadde tenkt å fiske lake allerede første kvelden.

Luften her oppe har tydeligvis god innvirkning på nattesøvnen, begge sov alt for lenge og været var heller ikke noe å skryte av. Men en liten tur ble det med pimpel og mormyska, mest for å sjekke forholdene. Denne fredagen fant vi ut att fisken var vanskelig og att det for det meste var grunt, grunt og atter grunt. Men fant ett område med helling fra 2 meter og bare 40 meter lenger ut var det plutselig i overkant av 10 meter. Yes! Da hadde vi planen klar for morgendagen.

Lørdagen skjedde det samme igjen, vi sov alt for lenge men rakk likevel og komme ned til vannet ca halv 12. I dag var det mildere, men det snødde vannrett og sterke vindkast gjør att vi brukte nesten en halvtime bort til fiskeplassen. Største problemet var egentlig 10-15cm overvann med dyp snø oppå. Om ikke annet skulle vi få en god trenings økt i dag, men trua var likevel på topp som vanlig.

Første hullet borres midt mellom 2 meters hullet og 10+ meters hullet jeg fant i går. Her tenkte jeg det skulle være ca 4-6m, noe jeg tenkte ville være bra. Målte dypet i det nye hullet til litt i underkant av 10 meter. Vurderte å gå litt lengre inn, men heldigvis gjorde jeg ikke det. Jeg var sliten og ville egentlig bare begynne fisket. Planen var å fiske høyt i vannet, da jeg mener dette er mest effektivt på fisk som jager etter byttefisk. 1/3 av det totale dyp er noe jeg til stadighet prøver.
Hadde ikke fått fisket opp noe agnfisk, så mark, maggot og makrell var det eneste jeg hadde tilgjengelig. Jeg hadde laget noen rigger klart, både for det ene og det andre fisket. Jeg bestemte meg for ett stort agn og 0,60 mono fortom ytterst siden stor fisk kan bite over eller ryke sena i iskanten. Jeg satt på en makrell filet og hører en liten latter fra arbeidskolegaen min som mener den er alt for stor. Jeg later som jeg hadde alt under kontroll og sa bare ”vent å se du!”

Smilte bredt som vanlig, plasket agnet ned i hullet og der lå det på toppen av hullet og lo av meg. Jeg hadde ett lite kule søkket over fortommen som jeg lirket under agnet, satt på baitrunner funksjonen og dro sakte men sikkert ut 2 meter med sene ut av snella. Kjente att agnet omsider var ferdig med å synke og dro en meter til ut av snella mens jeg snudde meg mot stangholderen med stanga i hånda.

PANG!

Snøret som så vidt sank nedover fosset da av spolen, jeg sto og bare tittet dumt på snella i sikkert 5 sekunder før jeg fikk kontroll over kroppen igjen og klikket baitrunner knappen tilbake. Stanga sto da i en heftig bue ned mot hullet og selv med nokså kraftig brems på Aero 8000 fortsetter snøret i samme tempo ut av snella. Arbeidskolegaen har fått med seg hva som skjer og løp i mot meg, mens jeg sto og kjempet mot det ene og det andre. Hehe

Dumme meg hadde for lite hull, noe som ikke skal gjenta seg! Men jeg fikk puttet hånden ned og dratt fisken opp på avkrokningsmatta. Vi lager en masse leven da vi ser den feite ørreten, noe som filmen beviser.

Bilde

Drømme ørret på isen er ett faktum og forholdene denne gangen ville ikke gjort en gjenutsetting forsvarlig. Noe min arbeidskamerat syntes var likegreit, for fisken ble gitt i gave til hans mor, som en takk for lånet av hytta. Noe som hun satt veldig stor pris på.
Resten av dagen testet jeg med stor markklyse, mer makrell og balanse pilk. Men de eneste fiskene som kom opp på isen var ett par flotte abborer på 200-300 gram som arbeidskolegaen min fikk på pimpel inne på grunnere vann. En fra Johnsgård camping kom kjørende med scooter og tok bilde av storfangsten. De virket veldig glade på mine vegne.

Kvelden brukte jeg på å dunke etter lake i sikkert 20 forsjellige hull uten att det ga noe resultat, neste gang skal jeg teste ett nytt område i vannet. Fikk en del lake info etter litt utspørring.

Tusen takk for en kjempe flott opplevelse kjære Langsjøen, glemmer ikke det runnet med det første.

Ny personlig rekord!  Tidligere pers var 2000gram fra hallingdal.

Ørret 4280 gram og 67 cm

Bilde

Video

Øystein (Øye) Bertelsen

Thomas (Skippern) K. Kveum

Godbiter

Fiskern.net © 2010

Fiskern.net - et lite stykke fiskegalskap